لمحبى الحيوانات
منوره يا فيروز❤️
لمحبى الحيوانات
منوره يا فيروز❤️
لمحبى الحيوانات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لمحبى الحيوانات

كل شى عن الحيوانات

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

تدريب البادجى

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

تدريب البادجى Empty
مُساهمةموضوع: تدريب البادجى   تدريب البادجى I_icon_minitimeالسبت أغسطس 21, 2010 6:15 pm

السلام عليكم يا اخواني الكرام:
انا من محبي البادجي جدا بس لأن الإمكانات الماديه مش ولا بد معايا ولان خبراتي فيه محدوده متلاقيش عندي غير جوزين اتنين بس . لكن الحمد لله و اوجه كل الشكر للأستاذ احمد حلمي على الموقع المفيد جدا اللي اول لما شفتوا مصدقتش نفسي ان في حد مهتم و بفضل الله سبحانه و تعالي ثم الموقع للممتاز للأستاذ احمد بقى الموضوع مش مجرد عصفورين في البلكون بقت هوايه و الحمد لله . و اتمنى في يوم من الأيام ان شاء الله اقابلك يا استاذ احمد .
كان عندي عصفورين دكر و انثى لكن للأسف محصلش تزاوج فرحت فاصلهم فترة اربع خمس ايام و اشتريت اتنين تانيين و رحت حاطت مع كل واحد منهم اللي يناسبوا و هكذا و لاحظت ان الدكر بتاعي اشتغل مع الأنثى الجديده بس لسه برضو بتخاف مني جدا و هي على فكره انثى البينو
اما الأنثى الأصليه فكانت برضو رخمه و معملتش حاجه مع الدكر الجديد و بعد فترة حوالي اسبوع جيت ابص على القفص الصبح زي كل يوم ملقيتهاش و لقيت الدكر رغم اني قافل كل الأبواب بسلك نحاس متغطي(طبعا عشان التسمم) و كان الأنثى فص ملح و داب .
و صعب عليا الدكر خصوصا ان شكلوا طيب و ابن حلال و ابتديت احاول ادربه و ماستعنت بموقع الأستاذ احمد بس مكنش الموضوع ممكن لأن الموقع بادي من اول لما يكون عند العصفور حوالي تلت اسابيع و اضطريت استعين بالجهات الأجنبيه و فتحت مواقع كتيير جدا عن البادجي بالإنجليزي و الحمد لله مكنش صعب الموضوع لكن برضو معرفتش اتصرف بسبب قلت الخبره
اصلا انا كنت بمسك العصافير بجوانتي لني بقشعر من الريش لحد ما الحمد لله اتعودت و هكذا ... بدأت التدريب و محتاج فيه شويه مساعده
انا باخد العصفور ده كل يومين تقريبا في قفص صغير و اقعده جنب الكمبيوتر معايا (عندو تقريبا خمس او ست شهور) و بدخل ايدي في القفص و ابتدا يتعود يطلع على صباعي بالأمر يعني اطلع يطلع انزل ينزل و لما اندهلوا بأسمه يبص عليا (اسمه روي) بس المشكله انو مبيطلعش اي صوت خالص حتى لما يكون في البلكونه برضو .
و فكرت اني اجيبله انثى صغيره عشان تسليه بس مش عارف ده هيأثر على عمليه التدريب ولا لأ ... و على فكره هو بقالو حوال اسبوع في القفص لوحدو ..
ارجو الإفاده رغم الإطاله
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

https://animal.7olm.org

تدريب البادجى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اكل البادجى
» تربية البادجى
»  طرق تغذية البادجى
» تحديد عمر البادجى
» بعض الاسئلة عن تربية البادجى